Vad får dig att ligga vaken om nätterna?

Linda Egersten

Imorse var jag och min kollega på ett frukostseminarium på Berghs. Temat var integrerad marknadskommunikation, dvs. att kommunicera samma budskap i alla kanaler samtidigt. Låter ju lätt men är det verkligen det?

Föreläsaren ställde frågan varför det måste göras och svaret handlar om att det idag är ett allt större brus, det finns fler och fler kanaler, vi blir mer individualister samt att vi som jobbar med marknadsföring får lägga mer pengar på att komma igenom bruset.

Att målgruppen är viktig att identifiera för att kunna nå fram med ett budskap är rätt självklart men jag har aldrig funderat på vad som får er medlemmar och icke-medlemmar att ligga vakna på nätterna. Det var så föreläsaren uttryckte det under rubriken målgruppens agenda. Jag tycker det var intressant och frågan blev en tankeväckare. För jag tror att Jusek har lösningen på en stor del att de problem som får många att ligga sömnlösa på småtimmarna. Till exempel: ”Vad ska jag begära i lön på intervjun imorgon?”. ”Är anställningsavtalet som jag fått korrekt?”. ”Vad har jag för rättigheter som föräldraledig?” och så vidare. Har du frågor som dessa så ring vår medlemsjour eller studentjour.

Seminariet avslutades med en tänkare: Vilken sorts tv-serie skulle främja din organisations kommunikationsmål?

På den frågan har jag ännu inget svar. Har ni?