Unga saknar kunskap om arbetsmarknaden

Robin Moberg

Vad vet skolungdomar om facket och arbetsmarknaden? Alldeles för lite visar en rapport från Arena skolinformation. 700 gymnasieelever intervjuades och fick svara på frågor som t.ex. ”Vet du vad ett kollektivavtal är?”, 39% svarar ja på frågan. 52% svarar att de vet vad ett fackförbund gör medan endast 36% vet vad en arbetsgivarorganisation arbetar med. På frågan om skolan har gett dem kunskaper om hur arbetsmarknaden fungerar svarar endast 53% ja.

Siffrorna är oroväckande låga. Skolan har en mängd uppgifter att uppfylla, en av uppgifterna är att förbereda elever för att liv på arbetsmarknaden. Som jag minns det från min skolgång pratades det sällan om arbetsmarknaden och arbetslivet. Skatter, valsystem och antalet representanter i olika demokratiska församlingar dominerade den samhällsvetenskapliga undervisningen men utan att relateras till en framtida yrkesroll eller egenföretagande för den delen. Jag tror faktiskt inte att jag hade kontakt med en studie- och yrkesvägledare, varken i grundskolan eller i gymnasiet.

En aktuell fråga är ungdomsarbetslösheten. Det finns tyckare som anser att ungdomar är lata och oengerade, vilket jag inte håller med om. Jag tror tyvärr, att ett större problemen än lathet är den bristande kunskapen om hur arbetsmarknaden fungerar, vilket siffrorna ovan ger belägg för. Nu kanske vissa tänker, men ungdomarna kan ju faktiskt läsa sig till kunskapen, annars är de visst lata! Både ja och nej, det finns latisar i alla generationer, det är inget unikt för unga, men hur läser sig någon till hur arbetsmarknaden fungerar eller hur just jag får ett jobb? Det är inte helt lätt.

Fackens roll är väldigt viktig. Vi på Jusek arbetar mot unga människor, studenter, som vill ut på arbetsmarknaden. Vi ger tips på vad en student ska tänka på och hur någon kan resonera för att få ett jobb. Men arbetet med att förankra förståelsen för hur arbetsmarknaden fungerar måste börja ännu tidigare. Redan i grundskolan är det viktigt att eleverna tillgodogör sig grundläggande kunskap om jobbsök, CV-skrivande och vad vägen ut på arbetsmarknaden. Exakt hur arbetet med att förstärka kunskapen är mer komplicerat än att bara konstatera att det är viktigt. I nuläget nöjer jag mig med att konstatera och fortsättera fundera på hur arbetet kan utformas.