Vana, fördomar och oförstånd skapar oschysta spelregler i PR-branschen

Anna Rohlin Larsson

Nio av tio PR-byråer saknar kollektivavtal. Smaka på den. Som anställd på ett fackförbund levde jag i föreställningen om att folk gillar kollektivavtal för det mesta. Vem vill inte ha bra villkor och vilka arbetsgivare vill inte vara attraktiva?

Efter vårens undersökning bland PR-byråerna är min illusion rubbad. Visst verkar många av byrå vd:arna ha klart för sig att kollektivavtal nog ändå är bra. För alla inblandade. Men det finns också kommentarer som tyder på både ovilja och okunskap. Fördomar rent av.

Ett vanligt svar är till exempel att kollektivavtal begränsar arbetsgivarens möjlighet att sätta individuella löner. Det är fel. Akademikernas kollektivavtal reglerar inte lönenivåer för enskilda utan bygger på individuell lönesättning utifrån angivna lönekriterier.

Hur kan det komma sig att kollektivavtalen är missförstådda av en hel bransch? Ett svar är att det handlar om en relativt ung bransch, som ännu inte mognat. Ett annat är kanske att vi som fackförbund varit för dåliga på att informera.

Detta ska vi diskutera under morgondagens Almedalsseminarium. Välkomna!

Varför saknar nio av tio PR-byråer kollektivavtal?
1. Vana
X. Fördomar
2. Oförstånd

I Almedalen samlas PR-folket och deras löner är ganska höga. Det går bra nu. Men i deras bransch är det ovanligt med kollektivavtal, så hur blir framtiden? Hur många av konsulterna vet egentligen hur mycket deras arbetsgivare betalar in till deras framtida pension eller hur mycket pengar de kommer att ha som föräldralediga?

Antalet PR-byråer som har kollektivavtal kan räknas på en och samma hand. Är arbetsgivare inom PR-branschen mindre måna om sina anställda än arbetsgivare i andra branscher? Handlar det om okunskap eller ideologi från ledningshåll? Kanske kollektivavtalsmodellen inte passar branschen?

Kollektivavtal innebär färdiga spelregler för arbetsgivarna och tydliga villkor för dem som arbetar där. När alla på arbetsplatsen slipper undra över vad som gäller blir det mer tid att lägga på verksamheten. Det gäller både arbetsgivare och medarbetare. Så varför finns en motvilja inom PR-branschen att teckna kollektivavtal? I samband med seminariet presenterar Jusek en rapport.

Tid: Tisdag 2 juli, kl. 14:30-15:30
Plats: Kårhuset Rindi.

Medverkande:
Carina Lindberg Glavå, vd Grayling
Patrik Westander, vd Westander
Charlott Richardson, förbundsdirektör Medieföretagen
Maria Arrefelt, biträdande förhandlingschef, Jusek,
Anders Borg, CEO Intellecta Corporate
Moderator: Annika Creutzer