Mästarnas mästare på marknadsföring

Linda Egersten

Visst finns det saker som vi lär oss som vi inte kan bli bättre på? Eller kan vi faktiskt bli bättre på allt? Efter ett halvt år i tjänsten som studerandeombudsman och med många lästa ansökningar i bagaget slår det mig att vi i alla fall alltid kan bli bättre på att marknadsföra oss själva.

Vi svenskar är så svenska. Det jag menar är att vi är otroligt dåliga och framförallt obekväma med att lyfta fram vad vi är bra på. Redan från tidig ålder lär vi oss att vi inte ska skryta och när vi blir äldre och ska söka jobb ska vi skryta rakt igenom flera sidor text som handlar om oss själva! Okej, kanske vi faktiskt inte skryter men i vart fall ska vi försöka förklara vilken kompetens vi kan erbjuda arbetsgivaren och övertyga honom eller henne att vi är rätt person för rätt tjänst.

För att ta sig in på den tuffa arbetsmarknaden eller för att byta från en tjänst till en annan måste vi helt enkelt lära oss konsten att marknadsföra oss själva. Att skriva att man söker en viss anställning för att man är duktig säger inte arbetsgivaren något. Vad menas med duktig egentligen? Att rada sina egenskaper; social, flexibel och effektiv blir bara tomma ord om de inte sätts i exempel. För att lära oss hur vi skriver en vinnande ansökan krävs träning, träning och åter träning. Så det kanske är dags att leta upp sin senaste ansökan och börja fila och putsa ordentligt för vips så står drömjobbet runt knuten. Och tänk vad skönt om vi redan idag vet hur vi ska marknadsföra oss imorgon.

Related Posts

300% Tyska?
Det berömda berömmet