Hej då, ljuva semester. Hej igen, jobbet.

Elisabeth Johansson

Välkommen tillbaka till vardagen och jobbet! Eller? Har du total ångest eller skuttar du ur sängen på morgonen? Du som skuttar upp och inte lider av den minsta lilla jobbångest kan sluta läsa här. Om du vill. Hoppas i vilket fall att ni som läser kan ha nytta av ett o annat råd på bloggen. Jag tänkte dela med mig av ett hopkok av ”förstahjälpentips” till er.

För det första, gör ditt bästa att mota bort alla eventuella negativa tankar och känslor om jobbet. Vänd på myntet och fokusera på det som är positivt istället. Det finns alltid för-och nackdelar med allt.

Mjukstart rekommenderas. Om du har möjlighet, se till att börja jobba i mitten av din första arbetsvecka, t ex. Eller planera in en ledig semesterdag inom en snar framtid. Unna dig en längre lunch eller extra fika med kollegor om du kan. Kasta dig inte in i ditt invanda arbetstempo du ade före semestern. Tänk på dig själv. Måste du verkligen tokstressa och hoppa över fikat eller pratstunden med kollegan?

Rannsaka dig själv. Nu har du det optimala tillfället att ändra på gamla invanda mönster och rutiner på jobbet som du inte gillar! Fundera över vad du helst vill ändra på och se till och gör det också. Det är nu, när du fått distans till din jobbvardag, som du har som störst chans att motivera dig själv till förändringar i positiv riktning. Välj ut den viktigaste ovanan och ta gärna en vän eller kollega till hjälp för att få förändringen till stånd. 

Unna dig fortsatt semesterliv på fritiden. Dra ut på semesterkänslan så mycket du kan. Fortsätt med dina grillkvällar, ta en extra golfrunda eller eller umgås med dina vänner o familj så mycket det går. Kort sagt, få inte ett återfall i det gamla vardagsbeteendet från dag ett på jobbet. Om du inte själv vill, förstås.

Totalångest ändå??? Kanske tycker du att tipsen känns flåshurtiga och helt fel för dig? Att de inte hjälper ett dugg? I så fall är det dags att gå till botten med varför du känner som du gör. Kort och gott, analysera vad som är det egentliga felet. Är det din chef? Är du fel person på fel jobb? Vantrivs du med dina kollegor? Borde du göra något helt annat? I så fall, vad? Är du inne i en livskris? Etc. Och du. Se till att prata om dina tankar med någon du känner förtroende för. Att börja prata leder framåt, till en förändring. Kom ihåg det.

Tags: